
How the Russian media reported
the Armenian election:
A study of 2,813 articles, 25 May – 9 June 2026 

Vigeat Monitor | 6 languages | 40 publications 



40 Russian publications
6 languages 

state, state-aligned and exile

Captures everything
every article, continuously

20,000+ a week

Reads & tags each one

topic · tone · who is quoted

One searchable record
50,000+ articles since 25 May

I interrogate it
counts across all of it · themes · any

article's full text, translated

The machine reads everything; I verify everything I show you.

Vigeat Monitor: Russia

For this analysis: I captured and analysed 2,813 articles relating to Armenia
between 25 May and 9 June. 



The state itself: Kremlin (kremlin.ru + English edition) · 
Foreign Ministry (mid.ru) [3]

State wires 
& dailies:

TASS · RIA Novosti · Lenta · Izvestia · Rossiyskaya Gazeta · Gazeta.ru ·
Komsomolskaya Pravda · Moskovsky Komsomolets · Argumenty i Fakty ·
Vzglyad · Tsargrad · Regnum · EADaily · Ukraina.ru · Zvezda · RT (Russian) [16]

Russia's foreign-
language editions:

Sputnik Armenia (Armenian) · Sputnik Georgia (Georgian) · Sputnik Azerbaijan
(Russian) · Sputnik China (Chinese) · Sputnik International (English) · Sputnik Iran
(Farsi) · TASS English · RT English [8]

Business press &
broadsheets: Kommersant · RBC · Interfax · Nezavisimaya Gazeta [4]

Exile press: Meduza (Russian + English) · Novaya Gazeta Europe · 
The Insider · iStories · Verstka · TV Rain · Mediazona · The Bell [9]

9

1,414

967

294

129

Publication type Outlet names [# of outlets]
# of articles
on Armenia

The breakdown of outlets analysed, 25 May – 9 June 2026

Written press only – not TV, not radio, not Telegram. Read in full where it counts; every quote verified against the original.



“Armenia’s voters were offered a genuine choice
against a backdrop of direct foreign pressure and
uneven campaign opportunities” 

– International Election Observation Mission (OSCE/ODIHR-led), 8 June 2026



Two weeks of pressure – announcement by announcement

22 May Russia restricts Armenian flowers (Rosselkhoznadzor)

28 May ...then strawberries, mineral water, brandy, fruit & veg “from 30 May”

29 May Astana summit: four presidents demand a referendum – EU or EAEU
Putin invokes “the fate of Ukraine”

30 May Russia summons its ambassador from Yerevan for consultations

31 May Lukashenko: 
“Armenians must be very careful… [not to] repeat what happened in Ukraine” 

2 June Live fish imports restricted

6 June The eve of the vote, the press carries Medvedev: 
such elections “will not be considered legitimate”

7 June THE VOTE – 49.8% preliminary, turnout 59%

■ Economic pressure     ■ Diplomatic pressure     ■ Pressure spoken – veiled threats or accusations

Every rung is a public announcement or statement – named source, carried in the Russian press.



They called the election illegitimate... the day before the vote.

Medvedev, 6 June – carried by 13 outlets: the election “will not be considered legitimate”
The Foreign Ministry, 6 June – carried by 11 outlets: Yerevan commits “a crime against democracy”

TASS · 6 June
«Медведев: выборы в Армении не будут считаться
легитимными»
Medvedev: Armenia's elections will not be considered legitimate

Kommersant · 6 June
«Медведев назвал парламентские выборы в Армении
нелегитимными»
Medvedev calls Armenia's parliamentary elections illegitimate

MK · 6 June
«Медведев: выборы в Армении не признают
легитимными»
Medvedev: Armenia's elections won't be recognised as legitimate

TASS · 6 June
«МИД РФ поставил под сомнение легитимность выборов в
Армении»
Russian Foreign Ministry casts doubt on the legitimacy of Armenia's
election

Twelve days of campaign – most days, not one piece in the ‘home press’ (0-1%) >> 6 June, the eve, before the election:



After the vote: the verdict executes

8 June MFA verdict (Zakharova): "unprecedented pressure on the opposition and interference by the
West" · Moscow's course will follow “the real steps of the Armenian leadership”

TASS, 09:00: “Russia may expand restrictions on fish supplies from Armenia” · the fisheries chief,
on chilled fish, at SPIEF

Slutsky, Duma foreign-affairs chair: 
The results “raise questions about the free expression of the voters’ will”

Peskov, the Kremlin's own voice: no congratulations before the final count: 
“We are recording the many reports of violations”

8–9 June: beyond the officials, the verdict saturates the state press — close to 30 pieces in three
days, the same handful of analysts recycled across the outlets (Ukhov, Danilin, Bashirov).

■ Economic pressure     ■ Diplomatic pressure     ■ Pressure spoken – veiled threats or accusations

Still to come: Opposition demands recounts at 555 precincts · final results 14 June · court challenges from 19 June

9 June

Every line is public, dated, and carried in the Russian press.



Accusation: the Kremlin’s instructions to its own media

He won. 49.8%, 61 of 105 seats (preliminary) – a governing majority. The instruction was to call that a loss.

Frame Pashinyan's result as a “loss” 
– and use that word.

Stress the “violations” 
– to “sow doubts about the legitimacy.”

(Reported by Meduza, sourced to an employee at a Kremlin-friendly outlet.)

RIA — the lead “narrowed”, then “continued to fall”
«Лидерство партии Пашиняна … сократилось после подсчёта 40%»
→ «…продолжило снижение после обработки 50% голосов»

Regnum — "Pashinyan's party gets less than 50%" → Kosachev: "the
results point to a defeat for Pashinyan's party"
«Партия Пашиняна набрала менее 50% голосов» → «Косачев:
итоги … скорее говорят о поражении партии Пашиняна»

Tsargrad — “Pashinyan kept power in Armenia but lost the election”
«Пашинян сохранил власть в Армении, но проиграл выборы»

THE INSTRUCTION

Meduza – the exile press – 8 June

WHAT THE STATE PRESS THEN RAN

meduza_ru: “The Kremlin explained to Russian media how to write about the Armenian elections…”
meduza_en: “Kremlin tells Russian media to portray Pashinyan's election win with under 50% as a 'loss'”



quoted Armenia voices name the damage

To Armenians: the ban is paperwork; the alarm is in their own mouths

Russia does the punishing. Armenian voices do the blaming.

“Some people are already on the verge of bankruptcy – the
consequence of Pashinyan’s miscalculated policy.”

Zurabyan, 1 June

“…three hours after Putin’s birthday call, restrictions hit all
fruit and veg.”

Robert Kocharyan, 2 June

THE DAMAGE, IN QUOTED VOICES

Typical framing:
“Rosselkhoznadzor suspended imports citing phytosanitary non-compliance.”

Food-safety, certificates, paperwork. 
The agency acts; Russia is never named as the actor.

50 of 51

articles mention the food-safety ban as routine –
certificates, paperwork. 
Only one acknowledges Russian pressure.

15

THE BANS, IN SPUTNIK ARMENIA'S OWN VOICE

Sputnik Armenia – Russia's own Armenian-language outlet.



quoted Armenian opposition voices call the vote stolen

After the vote: the result is procedure; “stolen” is in their own mouths

Russia subcontracts the verdict. The accusation is everywhere in its Armenian service.
But never once in a Russian mouth that will own it.

“Seeing their results shamefully falling, they stopped the
count.”

Samvel Karapetyan, Strong Armenia, 8 June

“With this election the Armenian citizen's vote has been
stolen.”

Unity Wings Party, 8 June

THE DAMAGE, IN QUOTED VOICES

0
Russian voices assert the election was stolen. The Kremlin's
own spokesman, asked directly, refused: 

“I will refrain from any official comment on this, because the
CEC's final results have not been announced – we are waiting
for those results... We are also noting the reports of the
numerous violations that occurred during the election.”

A Russian senator on the observer mission only relayed that
“all the parties say” their complaints went unanswered. 20+

THE RESULT, IN SPUTNIK ARMENIA'S OWN VOICE

Sputnik Armenia – the same outlet, the same move.



The state itself: A stick and an open door

Home wires & tabloids

English editions

Sputnik Armenia

Exile press:

Publication type Before the vote

The turn, tier by tier
Each tier sold the same squeeze to its own room. Once the result landed, the tiers Moscow controls converged on one verdict
– only the exiles and the business wires kept their distance.

“Choose Europe and you lose”

The reasonable invoice

“Europe is ruin” – in Armenian mouths

Names it coercion

Business press The sourced ledger

After the vote

The official verdict: illegitimate, conditional

He won under a cloud – “a second Moldova”

Same, via officials – “the West is the real meddler”

“It was stolen” – in Armenian mouths

He won despite it – and leaks the memo

largely passes over the verdict – reports the result
and quotes the Armenian government (1 in 8 pieces)

Before the vote they tailored. After it, the tiers Moscow controls fell into line.



vigeat.substack.com

Vigeat Monitor – the full Armenia analysis publishes Friday

Before the vote, the economy. 
The day before it, the verdict. And that has continued since.

One thing is clear, the election is the beginning of something,
not the end. 

The facts didn’t change. The story did.

vigeat.eu

Contact:


	How the Russian media reported the Armenian election:
	A study of 2,813 articles, 25 May – 9 June 2026

	“Armenia’s voters were offered a genuine choice against a backdrop of direct foreign pressure and uneven campaign opportunities”

